CURVA BIRRO

Passionerat, subjektivt, poetiskt och välskrivet. Marcus Birro skriver om EM i fotboll. Prisbelönad, omstridd men alltid med tusen ton kärlek till fotbollen.

Midsommar i fotbollens tecken.

Publicerad 2016-06-25 16:01:00 i Allmänt,

 
 
 
 
 
Det är 28 grader i skuggan... ;mauro Scoccos platta med samma namn är alltid given i lurarna de få sommardagar då temperaturen klättrar upp mot 30 grader...
 
Jag har en dag för mig själv mitt i stressen som är mitt liv just nu. Förr, när jag var ung, hade jag många sådana här pltsliga dagar av frid och stillhet, tystnad och kontemplation. I perioder bildade de där dagarna nästan ett helt liv när jag knappt pratade med någon. Jag låg mest i skuggan och åt vindruvor och funderade på hur överlever i en värld som äter alla med veka hjärtan och sedan spottar ut kärnorna...
 
Jag lämnar min lägemhet och  rullar ner för Lundagatan med mi hysteriskt stora gröna cykel.
Folktomt och rödljus utanför Zinkenstam. Några förvirrade turister vänder på sina kartor och pekar i riktning mot Slussen vid Hornsgatan.
 
Jag rullar Ringvägen bort mot Skanstull, knappt en bil någonstans. Jag smiter in i Katolska Kyrkan nära Medborgarplatsen och tänder ett ljus.
 
Det är tomt och tyst där inne. Men inte helt. I sällskap med Gud är det aldrig riktigt helt tyst. Inte om man vågar öppna den lilla luckan i sitt hjärta mot alla de röster, de tecken och de spår som inte kommer från det världsliga...
 
Är det någon som står kvar efter jordbävningen som makten mätt med sina miljarder, sina kostymer, sin skräck inför packet/arbetarna/de fattiga?
 
"Det är en jorfbävning" säger lakejerna i gammelmedia och menar då att folket röstade på ett sätt som lakejerna i eliten inte riktigt håller med om...
 
Storbritannien röstade för att lämna EU och idag möts två av länderna som utgör detta Storbritannien i en åttondelsfinal i EM, Wales-Nordirland.
 
Det är nya tider på så väldigt många olika sätt. 
När gick Wales in i en åttondelsfinal i ett stort mästerskap som FAVORIT senast?
Det lär knappast ha hänt.
 
Uteserveringen på Gröne Jägaren är nästan helt tom. Jag satt där ofta förr, i slutet av ett nittiotal som aldrig lämnade mig, som jag aldrig lämnade, men som jag nu kan skjuta åt sidan när det vill svämma över sina breddar och ta över mitt liv.
 
Men är EU samma sak som Europa? Kan man vara en del av en identitet samtidigt som man väljer att lämna ett samarbete som blivit allt för elitistiskt, allt för toppstyrt, allt för odemokratiskt?
 
Kan man både älska Europa och vara emot EU? Eller är man bara en fattig idiot som inte förstår sitt eget bästa då?
 
Det kan vara svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt, särskilt när det är 28 grader i skuggan....
 
I detta nu har jag precis sett Polen ta ledningen mot Schweiz och jag tänker på baristan nere på underbara Cafe dello sport vid Högalidskyrkan som innan EM sade att Polen skulle vinna EM och jag tror inte de gör det, men de är snabbare och bättre än ett extremt tungfotat Schweiz åtminstone.
 
Jag älskar att ta löprundor när det är varmt och idag sprang jag nedanför slottet, runt Skeppsholmen
och tillbaka och Stockholn strålar i värme, bakfulla ungdomar rasar ut ur båtarna som anländer framför Grand Hotell, och jag försöker låta bli att redan nu bli nervös inför det som väntar Italien på måndag. Det är bara lördag idag. En dag i taget som vi råbarkade själar muttrar nere på våra AA-möten...
 
I kväll möter Kroatien Portugal och det kan bli en extremt häftig match det också.
 
Nu ska jag dricka ett glas iskallt vatten och följa andra halvlek av Schweiz-Polen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela