CURVA BIRRO

Passionerat, subjektivt, poetiskt och välskrivet. Marcus Birro skriver om EM i fotboll. Prisbelönad, omstridd men alltid med tusen ton kärlek till fotbollen.

Åttondelsfinalerna är igång.

Publicerad 2016-06-26 18:51:59 i Allmänt,

Jag hade inte väntat mig mycket av Wales-Nordirland och jag fick inte särskilt mycket heller....

Wales vinner med 1-0.  Mycket mer finns inte att säga...

Till kvällsmatchen Portugal-Kroatien hade jag högre förväntningar och fick…ingenting tillbaka. Det kan ha varit en av de sämsta matcher jag sett på länge. Man kan ställa väldigt mycket högre krav på två länder som Portugal och Kroatien. Men det var kramp, torrknull, jeansen på, frustrerande, trist, torrt, stängt, värdelöst.

 Portugal gick vidare till sist men då hade jag redan gått och lagt mig. Det enda som går att skriva hem om rörande det avgörandet handlar om Quaresma som jag tror experterna avskrivit som fotbollsspelare sedan 2010 eller något sådant. Men det var HAN som sköt ett klent, blekt, stängt och trist Portugal vidare till kvartsfinal. 

 Tidigare under söndagen slog Frankrike ut Irland, trots tidigt irländskt ledningsmål. Man kan sitta med rynkad panna och vara bekymrad över hur svårt Frankrike har haft under turneringen, eller så kan man konstatera att Frankrike faktiskt är i kvartsfinal, att man fann sig trots en och en halv halvlek utan mål mot Irland.

Man krigade. Man fortsatte skapa chanser. Till slut hade man vänt matchen. Det är sådant man kan ta med sig när man får svårare motståndare. ”Vi kan vända och komma tillbaka även om vi får mål emot oss”. 

Däremot fortsätter den franska backlinjen att se rejält stabbig ut. Men så länge man gör ett mål mer än man släpper in så vinner man sina matcher…

 

Just nu är det paus Tyskland-Slovakien. Tyskarna leder med 2-0 och är totalt och skoningslöst överlägsna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela